En oppskrift – kylling helt uten salt

I påsken oppdaget jeg en oppskrift fra  TV-kokk Nigella Lawson som jeg hadde lyst å prøve.  Hvorfor denne oppskriften passer i en nyreblogg, sier du? Jeg kommer til det.

I dag holder jeg på å lage denne retten igjen. Fordi 1) jeg skal ha besøk av noen venninner og 2) fordi det er noe av det beste jeg har smakt på lenge, 3) fordi jeg er oppfordret om å lage den og 4) DEN ER HELT UTEN SALT! Jeg forberedet retten og lurte med meg selv … Har jeg ikke glemt å salte kyllingen? Jo, det hadde jeg. Sjekker oppskriften … Nei, det står ikke salt. Vel da prøver vi og så setter jeg heller salt på bordet.

Her er Nigellas Lemon thym and garlic chicken: 

Du trenger:

  • rå kylling, Nigella bruker en hel rå og deler den opp i 10 biter. Jeg fikk bare tak i rå lår og har 6 stk.
  • 2 sitroner, helst uvoksede og med tynt skall, men i norske butikker må man ta det de har så jeg vasket to helt vanlige sitroner. Funka det også.
  • 1 hel hvitløk
  • et par spiseskjeer matolje
  • pepper
  • timian – helst fersk
  • ca 1 dl hvitvin

Sett ovnen på 160 grader.

Legg kyllingene med skinnsiden opp i en smurt ildfastform. Del sitronene i 8 biter hver og plasser mellom kyllingbitene. Del en hel hvitløk i fedd og plasser utover. De kan gjerne være inne i skallet sitt – de blir nydelig myke og milde når de blir bakt slik. Kvern over pepper, dryss på litt olje og riv av rikelig med timian på kyllingene. Til slutt ringler du hvitvinen over det hele.

Lag et lokk av aluminiumsfolie og stek kyllingen i nesten 2 timer på svak varme. Etter ca 2 timer (her må jeg innrømme at jeg aldri har hatt tid til 2 timer så jeg har økt temperaturen litt og latt den stå 1 time og litt ekstra …) øker du temperaturen til 200 grader og tar av folien. La kyllingene steke videre til de er gyldenbrune og sitronene karamelliseres i kantene. Estimert mellom 30-40 minutter.

Nigella foreslår ingen tilbehør, men i påsken brukte vi bakte småpoteter. I dag tenker jeg å prøve ris og en grønn salat.

Bon apetitt!

Og ja, det var helt unødvendig med salt! Og siden salt ikke er bra for nyresyke må dette være bra vel? Blandingen sitron, hvitløk og hvitvin gir en fantastisk aroma og smak. Prøv da vel?!

Her er den før den kommer i ovnen

En kommentar om “En oppskrift – kylling helt uten salt

Legg igjen en kommentar